Tuesday, September 4, 2012

The Man Who Shot Liberty Valance

Ahir a la nit em vaig tornar a quedar embadalida pel Jonh Ford. M'ho confirmava una i altra vegada, en cada moment de la pel·lícula. És el millor. La ironia, la sensibilitat i el tractament seriós dels temes importants a la vida, junt amb una especial i senzilla manera de fer amb la càmera conformen la perfecció que busco en el cinema.

Al final, a la "roda de premsa" que fa al arribar al poble per anar al funeral de John Wayne, als periodistes no els interessa la seva important carrera política ni que pugui ser el nou vicepresident dels USA. Els fets han superat la llegenda, però, this is the west sir...

I em vaig quedar amb la frase i vaig córrer a apuntar-la (la versió en castellà):

"Cuando los hechos se convierten en leyenda, no es bueno imprimirlos."

I l'amic Flanders m'ha ajudat a arrodonir aquesta entrada: 

"This is the West, sir. When the legend becomes fact, print the legend." Aquesta és la frase més coneguda de la película, que exactament és l'esperit de la pel·lícula i tot el contrari d'allò que John Ford fa. Ell ens explica la veritat, qui va matar realment Valance, tot i que vol en certa manera acabar amb els mites del far-west. Encara que, per a mi (Flanders) la millor frase-diàleg es la de Tom Doniphon amb Valance quan aquest fa caure James Steward i amb ell el plat de menjar que duia :"That's *my* steak, Valance". Sobretot la manera com diu el "my". En fí, gran gran gran film...

Follow by Email