Sunday, December 5, 2010

RESPOSTA A UN AMIC



Encantada que sóc, i no ho vaig voler deixar córrer així com així. Tinc un amic que fa poc va estar a NYC per primera vegada. A la tornada, quan ens vam trobar, li vaig demanar amb deler que m'expliqués com havia anat el viatge. Realment fascinant, et feia agafar ganes d'anar-hi. Coneixedor de la meva relació amb Israel i el judaisme, em va explicar com el va impressionar la visita a Brooklyn i veure jueus amb tirabuixons i el cap cobert, i les dones amb faldilla llarga i perruca i molts nens amb tota la família passejant pel carrer...

I jo li explicava les diferents maneres que hi ha de ser jueu i de complir la Llei i que a Israel és on veus aquesta diversitat i que aquí a Catalunya també es dóna entre els jueus; i ell m'anava preguntant i jo intentava respondre amb el que sé... fins que va dir:
"És clar, aquests ultrareligiosos al costat dels de Hamás... per això passa el que passa al Pròxim Orient." i jo sense reaccionar, dient-li que simplement són molt observants de la Llei, i que jo tinc amics molt observants i que cal conèixer la gent... i no sé què més vaig anar dient, pots comptar! No sóc discutidora de mena. I reacciono tard. I em va saber greu, perquè... què podia haver-li explicat perquè fes aquesta afirmació? M'esgarrifo, i me n'adono que no es pot parlar a la lleugera; aquesta lliçó miro d'aprendre-la i no és fàcil. Tot el que va restar del dia, a casa, vaig pensar que no havia respost de cap manera, que havia de ser clara, i li vaig escriure un correu electrònic dient-li que m'havia deixat la conversa sense acabar :

A Israel, cap jueu, per ultraortodox que sigui, no ha assassinat mai nens, ni ha tirat bombes, ni pot ser qualificat de terrorista assasí com els del Hamás; i si es donés el cas, hi ha els tribunals per jutjar i castigar, com a qualsevol altra democràcia; i que a Israel, la resposta al terrorisme assassí la dóna l'Estat, que és qui ha de defensar els seus ciutadans dels agressors,  ja que si no ho fa ell, fa dos mil anys que ningú més no ha defensat els jueus arreu del món. 

Follow by Email