Thursday, July 22, 2010

Ja baixen!

Foto feta pel Ramon Aladern "des de la Moixera"
Avui és santa Magdalena, "l'avellana és plena". I n'he anat a collir i, sí! com cada any, elles puntuals a la cita, verdes i tendres, una delícia. Fa anys que vaig prendre la decisió: m'agraden més verdes! 

Aquesta tarda ha fet una tarda d'aquelles de les darreries d'agost, que mai no acostuma a fer per aquestes dates: enuvolada, xafagosa i malastruga. Anaven caient quatre gotes escasses i se sentien trons fondos i llunyans. 
M'han vingut al cap moltes tardes com aqueixa, de petita, a casa amb la padrina Maria. Quan començava a sentir tronar lluny excalmava: "Ja baixen!" I jo em quedava sense saber ni qui baixava ni d'on. 
Amb els anys, tota soleta m'he anat muntant la teoria del "Ja baixen!".
El nostre poble està situat al peu de la muntanya i mirant al mar. Tenim les muntanyes al darrere -també ens ho podríem mirar al revés, però de generacions ens agrada mirar el mar. A l'acabar la Guerra Civil, les tropes franquistes van passar per La Selva; venien de l'Ebre i baixaven de la mutanya per anar a agafar la carretera. Explicava la padrina i també ho explica la mare, que tota la muntanya de Sant Pere es veia plena de fogueres a la nit i se sentia la remor dels soldats. També expliquen que havien sentit el soroll dels focs de la batalla de l'Ebre. I, mira, jo m'he empescat aquesta relació. I... "se non è vero, è ben trovato."

Una altra de tardes d'estiu de trons és aquella de: "No ho sentiu? Ja trona!" a la que algú responia: "No, que són els Castillejos".  
A Los Castillejos, campament de l'exèrcit situat en aquestes muntanyes del darrere, s'hi feien pràctiques de tir i maniobres militars. El soroll dels canons se sentia retronar les tardes caloroses al carrer durant llargues estones. Si estava ras, l'origen era clar; ara bé, si estava núvol començava la polèmica. Tardes d'estiu asseguts al carrer, a la cadira baixa, aprenent a cosir, les cames tapades amb el davantal i les mosques damunt del "pa amb vi i sucre". 

Follow by Email