Wednesday, March 3, 2010

SACAPUNTAS


Una de les classes que faig a la setmana és la de castellà per a estrangers. Un xicot anglès i benplantat, que parla el català i que ara vol aprendre castellà, em demanava la maquineta de fer punxa. Jo li vaig dir:
- ¿Quieres el sacapuntas?
I ell, sense com va ni com costa, em diu:
- Sí, eso que tiene nombre de indígena americana: Sacajawea, Pocahontas...
Vaig obrir uns ulls com a taronges. Són increïbles les associacions d'idees que fem a l'hora d'aprendre.
De Pocahontas n'havia sentit parlar; m'havia tocat fer l'àlbum de cromos amb la xiqueta de petita. Però he de confessar que de Sacajawea no en sabia ni un borrall. I va ser així com vaig aprendre una cosa nova:


Sacajawea (1787 — 20 de desembre de 1812) era una indígena de la tribu shoshone, que va acompanyar i guiar l'Expedició de Lewis i Clark en l'exploració de la part oest dels Estats Units d'Amèrica. Sacajawea va viatjar amb l'expedició entre els anys 1804 y 1806, des de Dakota del Nord fins a la costa de l'actual estat d'Oregon.

Sacagawea fou de gran ajuda indicant els passos a seguir per a arribar a l'oceà Pacífic, formant part d'un dels viatges més importants de reconeixement del territori de Nordamèrica.
La moneda del dòlar dels EUA mostra Sacajawea i el seu fill Jean Baptiste. El rostre de la moneda reprodueix el d'una dona shoshone actual que es diu Randy'L He-dow Teton, ja que no hi ha cap imatge certa de Sacajawea.

Pocahontas (EUA 1595; Londres, Anglaterra, 1617) que no té res a veure amb la imatge dels cromos. Retrat del segle XVIII:

Follow by Email