Saturday, October 10, 2009

Textos de memòria


Ja ho he dit en algun altre lloc que m'agrada aprendre textos de memòria. Unes vegades són textos pels que hi poso esforç en fer-ho, però d'altres, em queden sols; és qüestió d'haver-los repetit moltes vegades llegint en veu alta. Aquest el dictava a la classe una companya, i cada vegada al sortir me'l repetia, n'estava enamorada, li trobava totes les gràcies. Jo, no. Amb el temps em va tocar fer classe de castellà i el vaig rescatar del bagul. Li vaig anar agafant estima; a hores d'ara ja el podria recitar com un lloro. Quina riquesa de vocabulari, quina fina ironia. I és que, en general, els nens necessiten referents masculins. Sort que ara hi torna a haver homes que fan de mestre. Durant anys tot eren dones a les escoles; moltes odiaven el futbol i el taekwondo. Haguéssiu sentit als claustres les discussions amb els pocs homes -i algunes dones, cal dir-ho- que defensaven que els nens puguessin jugar a futbol al pati o que a l'escola es fes taekwondo com a activitat extraescolar. Sóc poc discutidora de mena, jo. I no m'ha tocat treballar mai amb nens, sempre ho he fet amb adults. Al principi, tenia com a complexe de no ser prou mestra, de ser com una mestra de segona; però ara, fent moviola, penso que m'he estalviat un munt de discussions estèrils.
"Daniel, el mochuelo, no se cansaba nunca de ver a Paco, el herrero, dominando el hierro en la fragua. Le embelesaban aquellos antebrazos gruesos como troncos de árboles, cubiertos de un vello espeso y rojizo, erizado de músculos y de nervios. Seguramente Paco, el herrero, levantaría la cómoda de su habitación con uno solo de sus imponentes brazos y sin resistirse. Y su tórax, ¿qué? Con frecuencia, el herrero trabajaba en camiseta y su pecho hercúleo subía y bajaba, al respirar, como si fuera el de un elefante herido. Esto era un hombre. Y no Ramón, el hijo del boticario, emperejilado y tieso y pálido como una muchacha mórbida y presumida. Si esto era progreso, él, decididamente, no quería progresar."

Miguel Delibes, El camino

Follow by Email